Voimassa 1.7.2010 alkaen

Seuraavat sopimusehdot sisältävät Sareka Oy:n ja sen asiakkaiden välisen kaupankäynnin säännöt ja ehdot. Sopimusehtoihin ja niiden noudattamiseen sovelletaan Suomen lakia.

1. YLEISET EHDOT

1.1. Sareka Oy pidättää oikeudet kaikkiin kuluttajakaupan lakien ja sääntöjen mukaisiin muutoksiin Internet-kaupassa ja kaupankäynnissä. Muutoksiin sisältyvät muun muassa sopimusehtojen ja niiden osa-alueiden muutokset ja täydennykset, hintamuutokset, malliston muutokset, maksamiseen ja kuljetukseen liittyvät muutokset, Sareka Oy:n sisäisten järjestelmien ja Sareka Oy:n sivustoilla liikkumiseen ja asioimiseen liittyvät muutokset.

2. TILAAMINEN / SOPIMUKSEN TEKEMINEN

2.1. Tilauksessa asiakkaan tulee ilmoittaa nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Ostoskoriin pudotetuissa tuotteissa on valmiiksi näkyvillä tilattavaksi halutut tuotteet, niiden ominaisuudet ja hinnat, maininta maksutavasta.

2.2. Asiakkaan lähetettyä tilauksen on tehty sopimus sitova. Tilauksen lähettäminen katsotaan sitovaksi sopimukseksi molemminpuolisesti, eikä sitä kumpikaan osapuoli voi yksipuolisesti muuttaa. Molemmat osapuolet ovat sitoutuneet noudattamaan sopimushetkellä voimassa olleita tilaus- ja sopimusehtoja kaikilta osin. Tilauksen tehtyään asiakkaan on katsottu hyväksyneen tilaus- ja sopimusehdot, tuotteen ominaisuudet, voimassa olleet tarjoukset ja toimitusajat, ja ymmärtäneen informaatiokuvakkeiden sisällön, esimerkiksi sen, että tuotteen väri voi luonnossa poiketa nettikaupan sivuilla esitellyistä värimalleista.

2.3. Sareka Oy:n käsittelemästä ja hyväksytystä tilauksesta lähetetään asiakkaalle tilausvahvistus. Tilausvahvistus saapuu asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen yleensä noin vuorokauden kuluessa tilauksen lähettämisestä. Tilausvahvistus sisältää tilauksen numeron, Sareka Oy:n yhteystiedot, asiakkaan tiedot, tuotteen maksutiedot. Käytämme pienlähetyksissä Matkahuoltoa ja suuremmissa kuljetusliikkeitä sopimuksen mukaan.

2.4. Sareka Oy on sitoutunut toimittamaan sopimuksen mukaisen tuotteen voimassa olleiden hintojen, ominaisuuksien ja tilausehtojen mukaisesti. Sareka Oy ilmoittaa asiakkaalle, jos tuotteen toimitusajat ovat pitkiä. Tällöin asiakkaalla on myös oikeus tuotteen vaihtamiseen tai tilauksen perumiseen.

3. MAKSUEHDOT

3.1. Sareka Oy:n sivuilla tuotteet maksetaan luottokortilla (Visa, Visa electron, Mastercard) tai pankkitunnuksilla (Nordea).

3.2. Luottokortilla maksaminen tapahtuu sivustolla tuotteiden tilaamisen yhteydessä. Veloitustapahtuma luottokortilta tapahtuu Luottokunnan suojatulla ja varmennetulla sivulla.

3.3. Asiakkaan ostaessa useamman kuin yhden tuotteen kerralla, saattavat tuotteet saapua erikseen toimitettuina. Rahtikulua asiakas maksaa vain yhden kerran. Rahti veloitetaan lähetystä noudettaessa matkahuollosta tai jälleenmyyjiltä laskussa.

4. HINNAT

4.1. Tuotteiden hinnat ovat voimassa aina siitä päivästä lukien, kun ne ovat julkaistut Sareka Oy:n Internet-sivustoilla www.sareka.fi

4.2. Hinnat sisältävät arvonlisäveroa 24%.

4.3. Tuotteiden hinnat eivät sisällä kuljetusta. Asiakas maksaa rahdin hakiessaan paketin Matkahuollosta.

4.4 Jos lähetys tulee rekalla, sovitaan rahdista ja maksusta erikseen ennen lähetystä.

4.5. Tuotteiden hinnat ovat muuttuvia tarjousten, kampanjoiden ynnä muiden niihin vaikuttavien asioiden johdosta. Jokainen tilaus käsitellään tilauksen tekemisen ajankohtana voimassa olevien hintojen, toimitusaikojen, tuotteiden ominaisuuksien ja sopimusehtojen mukaisesti.

5. TOIMITUS / KULJETUS

5.1. Sareka Oy ilmoittaa asiakkaalle mahdollisista tuotteen saatavuuteen, toimitusaikoihin tai tuotteen laatuun ja ominaisuuksiin liittyvistä muutoksista.

5.2. Kuluttajakaupan mukaisesti Sareka Oy on vastuussa tuotteesta jos se häviää tai rikkoutuu asiakkaalle toimitettaessa. Tuotteen vahingoittuessa tai hävitessä Sareka Oy:öön palauttamisen yhteydessä on tuotteesta vastuussa asiakas tai kuljetuksesta vastuussa ollut kuljetusliike.

5.3. Tilaaja on velvollinen ilmoittamaan toimitusosoitteen tarkasti. Sareka Oy ei vastaa minkäänlaisista seuraamuksista eikä kuluista, jos asiakas on ilmoittanut osoitetietonsa virheellisesti tai ei ole ilmoittanut muuttunutta toimitusosoitetta ajoissa tai ollenkaan. Siinä vaiheessa, kun kuljetuksen hoitava kuljetusliike on ottanut tuotteen kuljetettavakseen, ei osoitetietoja voi enää muuttaa.

5.4. Kuljetuksen aikana aiheutuu joskus pakkausten repeämisiä tai kolhiintumisia. Tuotteen luovutushetkellä asiakkaan tulisi tarkistaa pakkausten ulkonäkö. Jos pakkauksessa on huomattava ulkoinen vahinko, on kuljettajan läsnä ollessa tarkistettava, onko ulkoinen vahinko aiheuttanut itse tuotteelle vauriota kyseiseen kohtaan. Vahingosta tulee mainita rahtikirjaan vahingon havaitsemisen yhteydessä. Tuotteen vauriosta on ilmoitettava välittömästi Sareka Oy:n asiakaspalveluun mieluiten puhelimitse, 03–7810877. Ilmoittamisen nopeudesta riippuu se, miten nopeasti asiakas saa korvaavan tuotteen vaurioituneen tilalle.

5.5. Mikäli asiakas on jo vastaanottanut tuotteen ja huomaa siinä edellä mainitun vahingon on asiakkaan viipymättä ilmoitettava asiasta Sareka Oy:n asiakaspalveluun. Epäselvissä tapauksissa jos asiakas ei edellä mainittua vahinkoa ole peruutusajan sisällä ilmoittanut, saattaa vahinko koitua asiakkaan tappioksi. Sareka Oy ei vastaa huolimattomasti ilmoittamatta jätetyistä virheistä tai vahingoista.

6. HENKILÖTIEDOT

6.1. Kirjattujen tilausten yhteydessä saadut asiakastiedot tallennetaan ainoastaan Sareka Oy:n asiakasrekisteriä varten. Rekisteri on salainen ja vain Sareka Oy:n asiakaspalvelukäytössä.

6.2. Sareka Oy ei saa luovuttaa asiakastietoja eteenpäin ilman asiakkaan suostumusta. Asiakkaalla on oikeus pyytää Sareka Oy:tä poistamaan rekisteristä henkilö- ja yhteystietonsa ilman erillistä syytä.

7. TILAUKSEN PERUUTTAMINEN

7.1. Asiakkaalla on oikeus perua tekemänsä tilaus ennen kuin tuote on ehditty toimittaa. Sopimuksen peruutus voidaan tehdä puhelimitse Sareka Oy:öön 03–7810877 tai sähköpostitse sareka@pp.phnet.fi. Peruutusilmoituksen tulee sisältää tehdyn tilauksen tilausnumero, päivämäärä ja asiakkaan yhteystiedot.

8. PALAUTUSOIKEUS

8.1. Asiakkaalla on 14 päivän mahdollisuus tutustua tuotteeseen. Palautukseen oikeuttava aika lasketaan tavaran vastaanottamispäivästä alkaen.

8.2. Tuotteeseen tutustuminen katsotaan määrältään ja laadultaan sellaiseksi, kuin asiakas tutustuisi tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin myymälässä tuotetta ostaessaan. Asiakkaan on kuitenkin huomioitava, että jos kyseessä on alennustuote, poistotuote tai 2-laatuiseksi merkitty tuote, palautus- tai vaihto-oikeutta ei ole.

8.3. Tuotetta ei saa ottaa käyttöön tutustumisaikana.

8.4. Ennen tavaran palauttamista tulee ottaa yhteys Sareka Oy:n asiakaspalveluun puhelimitse 03–7810877 tai sähköpostitse osoitteeseen sareka@pp.phnet.fi. Asiakaspalvelu antaa ohjeet tuotteen hyväksyttyyn palauttamiseen.

8.5. Sareka OY ei vastaa palautuksesta, jonka asiakas on tehnyt ilman yhteydenottoa Sareka Oy:n asiakaspalveluun ja ilman vaadittuja toimenpiteitä. Tällöin voidaan katsoa toisen osapuolen rikkoneen sopimusehtoja eikä palautusta katsota hyväksytyksi.

9. TUOTTEEN PALAUTTAMINEN

9.1. Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen, hänen tulee olla yhteydessä Sareka Oy:n asiakaspalveluun. Asiakkaalle lähetetään sähköpostitse palautusohjeet, joissa kerrotaan yksityiskohtaiset ohjeet tuotteen pakkaamisesta, pakkaukseen liitettävistä tiedoista ja tuotteen lähettämisestä.

9.2. Asiakkaan tulee liittää pakkaukseen yhteystiedot, tilinumero ja pankkiyhteys, tilausnumero ja erityistiedot jos niistä on mainittu sähköpostitse lähetetyssä palautusohjeessa, ja tuotteeseen tulee liittää kopio maksukuitista/tulosteesta.

9.3. Palautustapauksissa asiakas on velvollinen kuljettamaan tuotteen lähimpään kuljetusliikkeen toimipaikkaan (esimerkiksi Postiin) palautuskuljetusta varten. Poikkeuksena ovat suurikokoiset ja vaikeasti kuljetettavat tuotteet, jotka kuljetusliikkeet noutavat asiakkaan luota. Asiakasta informoidaan aina kyseessä olevan tuotteen käytännöstä henkilökohtaisesti.

9.4. Tuotteen kokonaissumma palautetaan asiakkaan tilille 30 päivän kuluessa tuotteen palauttamisesta, jos tuote on käyttämätön, myyntikuntoinen ja pakattuna alkuperäiseen pakkaukseensa.

9.5. Kuljetuskulut palautetaan asiakkaalle kokonaisuudessaan, jos tuote on asiakkaan palautettavissa normaalina postipakettina tai Matkahuollolla. Suurikokoisen ja kuljetusliikkeen noutoa tarvitsevan tuotteen palautusrahdin maksaa asiakas, jolloin kuljetuskuluja ei palauteta.

Kuluttajaviraston Verkkokauppiaan ohjeessa seuraavasti: “Kaupan peruuttaminen tarkoittaa sitä, että tilanne palautetaan sellaiseksi kuin se oli ennen kaupantekoa. Asiakas palauttaa saamansa tuotteen myyjälle, ja myyjä palauttaa asiakkaalle koko kauppahinnan toimituskuluineen ja palautuskustannukset. Kaupasta ja sen peruuttamisesta ei siis yleensä saa koitua asiakkaalle mitään kuluja.
Palautuskuluja ei kuitenkaan tarvitse korvata, jos tuotetta ei voi kuljettaa tavanomaisena postikuljetuksena esimerkiksi sen suuren koon vuoksi.”

9.6. Jos tuote on asiakkaan toimesta menettänyt myyntiarvoaan, asiakas on velvollinen korvaamaan Sareka Oy:lle tuotteen myyntihinnan ja arvonalentumishinnan välisen erotuksen. Tällöin palautamme tuotteesta ja kuljetuksesta maksetun hinnan vähennettynä edellä mainitulla erotuksella. Tuotteen arvon aleneminen käsitellään tapauskohtaisesti.

10. REKLAMAATIOT

10.1. Sareka Oy vastaa siitä, että asiakas saa tuotteen kotiinsa uutena ja sopimuksen mukaisena. Kuljetuksesta johtuneísta paketin repeämisistä tai kolhiintuneista paketeista on ilmoitettava välittömästi asiakaspalveluun, mikäli ne ovat aiheuttaneet tuotteelle vauriota.

10.2. Sareka Oy ei vastaa:

a) Tuotteen väärinkäytöstä aiheutuneita vaurioista
b) Asiakkaan huolimattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä johtuneista vaurioista esimerkiksi tuotteen kasaamiseen liittyvissä asioissa
c) Tuotteen normaalin käytön aiheuttamasta tuotteen kulumisesta, esimerkiksi istuimen normaalista muotoutumisesta käytön aikana tai tuotteen lakkapinnan himmenemisestä käyttöhankauksen takia.
d) Normaali puun eläminen, kuten pienet halkeamat tai puupintojen värivariaatiot sekä pienet epäsäännöllisyydet katsotaan kuuluvaksi tuotteen luonteeseen, ei virheeksi. Sellaisten tuotteiden kohdalla, jotka on käsitelty vanhanaikaisen näköisiksi, valmistettu kierrätyspuusta ja joihin on mainittu kuuluvan naulanjälkiä ja halkeamia, nämä ominaisuudet kuuluvat niihin tarkoituksenmukaisesti ja ne eivät ole tuotevirheitä. Näiden tuotteiden reklamaatiot käsitellään aina tapauskohtaisesti ja edellä mainitut asiat huomioon ottaen.

11. MUUT EHDOT JA VASTUUT

11.1. Sareka Oy:n asiakkaan tulee olla 18 vuotta täyttänyt. Alle 18-vuotiaan on esitettävä holhoojan yhteystiedot ja suostumus alaikäisen asioimiseen Sareka Oy:ssä. Tiedot ilmoitetaan tilauksen yhteydessä lisätietoja -kentässä.

11.2. Sareka Oy ei vastaa asiakkaan tekemistä mittausvirheistä, jolloin esimerkiksi kulmakaapin osat eivät mahdu ulko-ovesta sisälle tai pitkät tuotteet eivät mahdu kääntymään eteisen kulmista. Sareka OY ei vastaa myöskään edellä mainitusta johtuneista tilanteista, jolloin tuotetta on jouduttu säilyttämään sellaisessa tilassa, esimerkiksi ulkoilmassa, että tuotteesta on saattanut esimerkiksi kastumisen takia tulla myyntikelvoton, vaikka olisikin alkuperäisessä pakkauksessaan. Tällaisissa tapauksissa emme hyväksy tuotteen palauttamista, vaan lähetämme tuotteen takaisin asiakkaan kustannuksella.

11.3. Tapaukset ja tilanteet, joista näissä sopimusehdoissa ei ole mainintaa, käsitellään Suomen lain ja kuluttajakaupasta säädettyjen lakien ja sääntöjen mukaan.